Chopin: Late Piano Works Edoardo Torbianelli
Album info
Album-Release:
2018
HRA-Release:
19.01.2018
Label: Glossa
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: Edoardo Torbianelli
Composer: Frederic Chopin (1810-1849)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Frédéric Chopin (1810-1849):
- 1 Prélude in C-Sharp Minor, Op. 45 03:55
- 2 Mazurkas, Op. 50: No. 3 in C-Sharp Minor 04:21
- 3 Nocturnes, Op. 62: No. 1 in B Major 06:03
- 4 Nocturnes, Op. 62: No. 2 in E Major 05:17
- 5 Polonaise-fantaisie in A-Flat Major, Op. 61 12:18
- 6 Mazurkas, Op. 50: No. 2 in A-Flat Major 03:04
- 7 Barcarolle in F-Sharp Major, Op. 60 08:22
- 8 Mazurkas, Op. 59: No. 3 in F-Sharp Minor 03:21
- 9 Piano Sonata No. 3 in B Minor, Op. 58: I. Allegro maestoso 09:37
- 10 Piano Sonata No. 3 in B Minor, Op. 58: II. Scherzo. Molto vivace 02:59
- 11 Piano Sonata No. 3 in B Minor, Op. 58: III. Largo - Cantabile 08:01
- 12 Piano Sonata No. 3 in B Minor, Op. 58: IV. Finale. Presto ma non tanto 06:15
- 13 Mazurkas, Op. Posth. 67: No. 1 in G Major 01:17
Info for Chopin: Late Piano Works
In der Chopin-Aufnahme Late piano works verbindet sich Edoardo Torbianellis poetisches Klavierspiel mit dem leidenschaftlichen Forscherdrang, mit dem der Pianist sich mit der Musik auseinandersetzt, die er zum Klingen bringt. Gemeinsam mit Jeanne Roudet, der Autorin des Booklet-Textes, betrachtet Torbianelli die Werke der letzten 15 Lebensjahre des polnischen Komponisten in neuem Licht. Die vorliegende Aufnahme entstand in der französischen Fondation Royaumont, wo Torbianelli die Gelegenheit hatte, auf einem grand piano von Ignaz Pleyel aus dem Jahr 1842 Chopins Polonaise-Fantaisie in As-Dur op. 61, die Sonate in h-Moll op. 58 und einige Mazurken und Nocturnes einzuspielen. Die Aufnahme entstand in Kooperation mit der Schola Cantorum Basiliensis.
Torbianelli setzt Chopins kompositorischen Ansatz in eine direkte Verbindung zum polnischen Erbe des Komponisten. Obwohl Chopin später ins Exil ging, hielt er sich bis unmittelbar vor dem Ausbruch des Novemberaufstands im Jahr 1830 in Warschau auf. Mit dieser Aufnahme wird die These aufgestellt, dass für Chopin – anders als für Liszt und Berlioz – Literatur nicht als direkte Inspiration zu seinen Werken diente und dass seine Klaviermusik – ebenfalls im Gegensatz zu Liszt – in Bezug auf Technik und Aufführungspraxis Ähnlichkeiten mit dem Gesangsstil des bel canto hat. Dieser entwickelte sich aus der Kunst der Kastraten des 18. Jahrhunderts und wurde nach 1800 von italienischen Sängern gepflegt, die Chopin in Paris hörte. Daraus resultiert eine besondere Gesanglichkeit in Chopins Klaviermusik, die ihren Niederschlag in Torbianellis Interpretationen findet. So entstand eine Aufnahme, die wegen ihres neuen Ansatzes bemerkenswert ist und darüber hinaus das Genie Chopins meisterhaft widerspiegelt.
Edoardo Torbianelli, Klavier
Edoardo Torbianelli
born in Trieste, 1970, took his first music lessons privately. In 1988, at the conservatoire in his home town, he was awarded a piano diploma and, in 1990, a harpsichord diploma. He continued his studies at the Scuola di Alto Perfezionamento Musicale dei Filarmonici di Torino, with Prof. Jean Fassina, at the Koninglijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen, with Profs. Robert Groslot, Jacques de Tiège and Jos van Immerseel, and at the Music Section of the Catholic University of Dutch Brabant, where he obtained diplomas in concert performance for piano, harpsichord, and chamber music. In addition, he has studied literature and linguistics at the university level.
He has studied the history of performance techniques, especially in the Classical and Romantic periods, taking part in numerous seminars, analysing early-twentieth-century sound recordings, and carrying out intensive research in the field of treatises on historical performance.
As a laureate of international competitions (the Emmanuel Durlet International Piano Competition in 1993 and 1996; the Bruges Musica Antique Pianoforte Competition in 1995), Edoardo Torbianelli gives concerts that are a consistent success with the audiences and critics of numerous countries (Italy, Belgium, Germany, Switzerland, Holland, France, Denmark, Spain, Slovenia, and Columbia), where he has performed at renowned venues.
He has been given the opportunity to play at concerts and to record CDs using historical instruments from the collections of the Deutsches Museum München, the Germanisches Nationalmuseum Nürnberg, the Vleeshuis Museum in Antwerp, the Beethoven Haus in Bonn, the Palazzo Monsignani-Sassatelli di Imola, Accademia B. Cristofori in Florence, the Schloss Kremsegg in Kremsmünster, and the Historisches Museum in Basel.
He has made recordings for various radio and television stations (RAI 3, BRTN/Radio 3, BRT 2 TV, RTBF/Musique 3, Radio Slovenija, De Concertzender/Amsterdam, Bayerischer Rundfunk, DRS 2, RSREspace2), as well as recordings with Pierre-André Taillard on historical clarinet and Thomas Müller on natural horn, for the Harmonia Mundi France Label. Recordings of the piano works of Muzio Clementi and Nils Wilhelm Gade as well as a recording with Sergio Azzolini on historical bassoon for the PANCLASSICS label.
His work has been enthusiastically received by international critics (the Disque du mois and Recommandation of Répertoire review, 5 Diapason and a Diapason d’or from Diapason review).
Between 1993 and 1998 Edoardo Torbianelli has been taught piano and chamber music at the Royal Academy of Music in Antwerp and since 1998 he has taught piano and chamber music and Aesthetics and Performance of Romantic Piano Music at the Schola Cantorum Basiliensis.
Since autumn 2008 he has taught fortepiano at the Hochschule der Künste Bern as well.
Booklet for Chopin: Late Piano Works