Album info

Album-Release:
2020

HRA-Release:
04.12.2020

Label: Deutsche Grammophon (DG)

Genre: Vocal

Subgenre: Opera

Artist: Nicholas Lens & Nick Cave

Composer: Nicholas Lens (1957)

Album including Album cover

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  • 1 Litany of Divine Absence 05:30
  • 2 Litany of The First Encounter 04:49
  • 3 Litany of Blooming 05:43
  • 4 Litany of The Sleeping Dream 06:26
  • 5 Litany of The Yearning 05:04
  • 6 Litany of Fragmentation 06:19
  • 7 Litany of The Forsaken 03:46
  • 8 Litany of Gathering Up 04:11
  • 9 Litany of Transformation 05:23
  • 10 Litany of Godly Love 04:45
  • 11 Litany of The Unnamed 05:21
  • 12 Litany of Divine Presence 05:25
  • Total Runtime 01:02:42

Info for LITANIES

Der australische Allrounder Nick Cave, vielleicht am bekanntesten als Frontmann von The Bad Seeds, ist nicht etwa Sänger, sondern Librettist in seinem zweiten Opernprojekt mit dem belgischen Komponisten Nicholas Lens. Nach ihrem gemeinsamen Projekt Shell Shock aus dem Jahr 2014 taten sich Lens und Cave während des Lockdowns zusammen für L.I.T.A.N.I.E.S. Cave schrieb zwölf Litaneien – »Bittgebete an einen göttlichen Schöpfer« –, die der Komponist nach eigenen Worten in eine »bescheidene Kammeroper aus Nachtträumen« verwob. Als Lens mit dem Fahrrad durch ein ungewohnt leeres Brüssel fuhr, musste er an die magische Ruhe der Rinzai-Zen-Tempel denken, die er im ländlichen Japan gesehen hatte. Erinnerungen an diese Bauwerke und den inneren Frieden, den er dort erlebt hatte, waren die Inspiration für die minimalistische, zuweilen tranceähnliche Musik von L.I.T.A.N.I.E.S, gesungen von Denzil Delaere, N. L. Noorenbergh, Claron McFadden und Lens’ Tochter Clare-Lane, die ebenfalls Künstlerin ist. Die elf Instrumentalisten nahmen ihre Parts einzeln in Lens’ Haus auf, um den Pandemievorschriften zu genügen, das gemeinsame Ziel ihrer Arbeit aber ist deutlich spürbar in dieser vollendeten Oper.

"April 2020 – Lockdown, meine Welttournee war abgesagt, und ich trieb verloren in einem seltsamen Gefühl des Unbehagens, zugleich apokalyptisch und langweilig. Nicholas rief mich während des Lockdowns an und fragte, ob ich zwölf ›Litaneien‹ schreiben könnte. Ich sagte zu, schlug nach dem Gespräch als Erstes nach, was eine Litanei ist – ›eine Abfolge von religiösen Bittgebeten‹ – und erkannte, dass ich zeit meines Lebens nichts anderes geschrieben habe. Im Laufe der nächsten Woche schrieb ich zwölf lyrische Stücke für Nicholas, die den Stationen eines menschlichen Lebens folgen: Geburt, Blüte, Zerbrechen und schließlich Wiedergeburt – Bittgebete an einen göttlichen Schöpfer um eine kosmische Antwort, die dann auf wunderbare Art in Nicholas’ herrlicher Musik gegeben wurde. Solch ein Privileg. Solch eine Freude. Solch eine Ehre." (Nick Cave)

"Fast traute man sich nicht, das Haus zu verlassen, um zum Bäcker zu gehen. Das Sitzen auf Bänken war verboten, selbst für ältere Menschen, die nur kurz ausruhen wollten. Die wenigen Menschen, die einem begegneten, starrten durch einen hindurch. Angst in den Augen, Angst vor dem Unbekannten, als seien sie nicht bereit. Angst verbunden mit der heftigen Sehnsucht nach dem, was einst war, nach vertrautem inneren Frieden, nach ordentlicher Unverrückbarkeit. So schien es. Die Noten kamen schnell, fast zu schnell, um sie aufzuschreiben. Als würde sich eine Parallelwelt auftun, hastig, entfesselt durch die Stille der Lockdown-Stadt. Keine rhythmische und tonale Komplexität diesmal, diesmal nicht die erprobte Opernstruktur. Sondern Einfachheit, manchmal nur als Melodie, einzelne gesummte Melodien, die eine vage innere Tristesse in aufscheinende Wärme verwandeln wollen. Wie Sonnenstrahlen, erst besonnen, dann hell, unterbrochen von langen, geraden, kräftigen Bleistiftlinien, so wie Hiroshige schwarzen Regen gezeichnet hat. Ich bin sehr dankbar für die Zeit, die ich in der Nähe der Kita-Kamakura-Hügel in der japanischen Präfektur Kanagawa verbringen durfte, einem Ort, an dem die Idee für L.I.T.A.N.I.E.S zuerst in mir aufkam. Beide Schriftsteller hatten ihre Gründe, Litaneien zu schreiben. Sie mussten nicht einmal die Gründe des anderen kennen. So ist es manchmal." (Nicholas Lens)

Nicholas Lens & Nick Cave




Nicholas Lens
The multi-disciplinary artist Nicholas Lens is a contemporary Belgian author/composer and (recently as well) director. He was born in Ypres, the small but legendary first world war town near the French boarder in Belgium. He started studying violin with his godfather when he was five. Once when he was playing in a very enthusiastic way during the lessons, his bow touched, by accident, the director of the local academy on one of his vital organs. So the little Nicholas' violin career ended when he was ten. His first television appearance was as a trumpet player when he was eleven. He was asked to play “The Last Post” at an official ceremony at a British and American war cemetery. Nicholas was wearing short pants and it was freezing cold. The television crew members offered him some brandy. The version of “The Last Post” he played during the ceremony on his trumpet was never heard before. Later on, while he was studying at the Royal Conservatory of Music in Brussels, he started composing professionally for theatrical projects, film and television. While he was a member of the National Orchestra of Belgium, the conductor Mendi Rodan offered him a contract as a double bass player in the Israel Sinfonietta in Beersheeva, Israel. He had to make an important choice between the career of a professional musician and the uncertain life conditions of an autodidact composer. He made his choice. Meanwhile he was caught by the virus of globetrotting. Inspired by this new passion, adventurous traveling, he started to create a musical -and recently as well a visual- oeuvre of the maze of images gathered in his mind. His work is published by Schott Music Mainz/New York.

Nicholas Lens is single dad and lives in Brussels with his daughter Clara-Lane. The works of Nicholas Lens are supported by The Yuko Ikewada Foundation, Tokyo /Venice.

Nick Cave
Nicholas Edward Cave (born 22 September 1957) is an Australian singer, songwriter, author, screenwriter, composer and occasional actor, best known for fronting the rock band Nick Cave and the Bad Seeds. Cave's music is generally characterised by his baritone voice, emotional intensity, a wide variety of influences and lyrical obsessions with death, religion, love and violence.[2]

Born and raised in rural Victoria, Cave studied art in Melbourne before fronting The Birthday Party, one of the city's leading post-punk bands, in the late 1970s. They relocated to London in 1980, but, disillusioned by life there, evolved towards a darker, more challenging sound that helped inspire gothic rock, and acquired a reputation as "the most violent live band in the world".[3] Cave became recognised for his confrontational performances, his shock of black hair and pale, emaciated look. The band broke up soon after moving to Berlin in 1982, and Cave formed Nick Cave and the Bad Seeds the year after, later described as one of rock's "most redoubtable, enduring" bands.[4] Much of their early material is set in a mythic American Deep South, drawing on spirituals and Delta blues, while Cave's preoccupation with Old Testament notions of good versus evil culminated in what has been called his signature song, "The Mercy Seat" (1988), and in his debut novel, And the Ass Saw the Angel (1989). Also in 1988, he starred in Ghosts... of the Civil Dead, an Australian prison film which he co-wrote and scored.



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