Reger: 3 Suites for Viola Solo Luca Sanzò

Cover Reger: 3 Suites for Viola Solo

Album info

Album-Release:
2023

HRA-Release:
24.11.2023

Label: Brilliant Classics

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Artist: Luca Sanzò

Composer: Krzysztof Penderecki (1933-2020), Henri Vieuxtemps (1820-1881), Benjamin Britten (1913-1976), Igor Strawinsky (1882-1971), Max Reger (1873-1916)

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  • Max Reger (1873 - 1916): Suite No. 1 in G Minor, Op. 131d:
  • 1 Reger: Suite No. 1 in G Minor, Op. 131d: I. Molto Sostenuto 04:28
  • 2 Reger: Suite No. 1 in G Minor, Op. 131d: II. Vivace 03:11
  • 3 Reger: Suite No. 1 in G Minor, Op. 131d: III. Andante Sostenuto 02:35
  • 4 Reger: Suite No. 1 in G Minor, Op. 131d: IV. Molto Vivace 01:16
  • Suite No. 2 in D Major, Op. 131d:
  • 5 Reger: Suite No. 2 in D Major, Op. 131d: I. Con moto (Non troppo Vivace) 02:08
  • 6 Reger: Suite No. 2 in D Major, Op. 131d: II. Andante 03:24
  • 7 Reger: Suite No. 2 in D Major, Op. 131d: III. Allegretto 01:37
  • 8 Reger: Suite No. 2 in D Major, Op. 131d: IV. Vivace 02:16
  • Suite No. 3 in E Minor, Op. 131d:
  • 9 Reger: Suite No. 3 in E Minor, Op. 131d: I. Moderato 03:14
  • 10 Reger: Suite No. 3 in E Minor, Op. 131d: II. Vivace 01:54
  • 11 Reger: Suite No. 3 in E Minor, Op. 131d: III. Adagio 02:39
  • 12 Reger: Suite No. 3 in E Minor, Op. 131d: IV. Allegro Vivace 01:29
  • Henri Vieuxtemps (1820 - 1881): Capriccio, Op. 55 (No. 9 Op.Posth) - Hommage à Paganini:
  • 13 Vieuxtemps: Capriccio, Op. 55 (No. 9 Op.Posth) - Hommage à Paganini 03:08
  • Krzysztof Penderecki (1933 - 2020): Cadenza per viola Sola:
  • 14 Penderecki: Cadenza per viola Sola 07:33
  • Benjamin Britten (1913 - 1976): Elegy:
  • 15 Britten: Elegy 06:18
  • Igor Stravinsky (1882 - 1971): Élégie, K072:
  • 16 Stravinsky: Élégie, K072 04:45
  • Total Runtime 51:55

Info for Reger: 3 Suites for Viola Solo

Max Reger (1873-1916) war ein deutscher Komponist, Pianist, Organist, Dirigent und Lehrer. Seine Liebe und Verehrung für Johann Sebastian Bach, dem er mehr als 50 seiner Werke widmete, ist in seinem kompositorischen Schaffen deutlich spürbar. Nach Massimo Mila war er „ein Meister der Kammermusik und liebte es, alte kontrapunktische Formen wiederzubeleben: Fugen, Passacaglien, Chaconnes, Suiten usw.“ Die Drei Suiten für Viola allein op. 131d sind ein Beispiel für seine kontrapunktische Rückbesinnung und Neuerfindung. Die Suiten wurden 1915, ein Jahr vor dem Tod des Komponisten, fertiggestellt und bilden den Abschluss von op. 131, einer „Sammlung“ von Werken im alten Bach‘schen Stil. Die drei Suiten betonen alle den polyphonen Charakter eines Instruments, das immer (und auch heute noch) als einstimmig galt. Die Inspiration durch Bach ist von den ersten Tönen an spürbar und setzt sich in der kontrapunktischen Abwechslung verschiedener Stimmen fort, sowohl in vertikaler Hinsicht, d. h. in Form von Akkorden, als auch in horizontaler Hinsicht, d. h. in Form von Stimmentausch, wobei der Unterschied zwischen hohen und tiefen Lagen und die einzigartige Klangfarbe der Bratsche geschickt ausgenutzt werden. Als Kind seiner Zeit erlebte Reger unweigerlich die menschliche Zerrissenheit der Spätromantik, und die melancholische, warme, aber auch kräftige Klangfarbe der Bratsche spiegelt diese Introspektion wider.

Luca Sanzo, Viola




Luca Sanzò
A pupil of Bruno Giuranna, Luca Sanzò has performed as soloist and in collaboration with renowned musicians in many of the major concert halls of the world.

He is a permanent member of the group FREON, specialized in music of the nineteenth-century, and a founding member of the Quartetto Michelangelo with whom he has toured Europe and North and South America. He has been first viola/soloist with various opera, symphonic and chamber orchestras, such as the Rome and Cagliari Opera Theatres and the Concerto Italiano, with whom he has undertaken an in-depth study of the philological performance of Baroque music on original instruments, together with some of the finest instrumentalists in the field.

For Ricordi he has published a revision of Campagnoli’s 41 Caprices for Viola Sola and is Professor of Viola at the Conservatorium “Santa Cecilia” in Rome.

An appreciated performer of contemporary music, he is also particularly attentive to its’ production and diffusion. Many Italian composers have chosen him as their point of reference and dedicated their compositions to him. Amongst his recordings can be found Goffredo Petrassi’s “VIOLASOLA”.

In 2004 he made his debut at Stuttgart’s Staatsoper Forum Neues Musiktheater as soloist in the opera “Last Desire” by Lucia Ronchetti.

He participated in various electroacoustic music festival such as Synthèse of Bourges (France) in 2006, EMUFEST (Rome 2008) and MUSICACOUSTICA FESTIVAL (Pechino 2009).

He recorded for Nuova Era, BMG Ricordi, Opus 111, Tactus, Edi Pan, Stradivarious, Naïve, Chandos and Naxos.

He plays a 1956 Igino Sderci’s viola and a 1977 Pietro Gaggini’s viola previously owned by Luciano Vicari.



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