The Waiting Sky Anna Lapwood
Album info
Album-Release:
2024
HRA-Release:
08.11.2024
Label: Sony Classical
Genre: Classical
Subgenre: Choral
Artist: Anna Lapwood
Composer: Kerensa Briggs (1991), James McCarthy (1979), Owain Park (1993), Joseph Rheinberger (1839-1901)
Album including Album cover
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- Kerensa Briggs (b. 1991): Seek Ye First the Kingdom of God:
- 1 Briggs: Seek Ye First the Kingdom of God 03:40
- James McCarthy (b. 1979): Peaceful Was the Night:
- 2 McCarthy: Peaceful Was the Night 03:31
- Owain Park (b. 1993): Cradle Lullaby:
- 3 Park: Cradle Lullaby 03:24
- Anna Lapwood (b. 1995), The Pembroke College Girls' Choir: Winter Time:
- 4 Lapwood, Choir: Winter Time 03:04
- Josef Rheinberger (1839 - 1901): Abendlied:
- 5 Rheinberger: Abendlied 02:37
- Anna Lapwood, The Pembroke College Girls' Choir: The Waiting Sky:
- 6 Lapwood, Choir: The Waiting Sky 02:46
Info for The Waiting Sky
Anna Lapwood veröffentlicht ihr neues Album 'The Waiting Sky' zusammen mit dem Pembroke College Girls' Choir. Sie sagt:
„Eines der Dinge, die ich an der Arbeit mit den Girl Choristers am Pembroke College am meisten liebe, ist, dass sie mich immer wieder mit dem überraschen, wozu wir fähig sind, und mich immer wieder ermutigen, sie weiter anzuspornen. Ich erinnere mich, als der Chor anfing, war der größte Teil unseres Repertoires zweistimmig - gelegentlich haben wir auch dreistimmig gesungen, aber diese Stücke wurden damals immer als echte Herausforderung angesehen. Ein paar Jahre später begannen wir, vierstimmig zu singen, und hatten uns eine schöne Routine mit regelmäßigem Repertoire angeeignet. Eines der älteren Mädchen kam dann zu mir und sagte, sie würde es wirklich zu schätzen wissen, wenn sie unserem Repertoire eine ganze Ladung völlig neuer Musik hinzufügen könnten - Musik, die sie noch mehr forderte. Ich verbrachte ein paar Tage damit, so viel Repertoire für die oberen Stimmen wie möglich einzustudieren, und fing an, mit ihnen an einigen komplexeren Stücken zu arbeiten, die sie einfach verschlangen! Das Singen in 6-8 Stimmen ist zu einer unserer Lieblingsbeschäftigungen geworden; wir stehen im Kreis, ich singe mit ihnen, statt zu dirigieren, und wir machen gemeinsam Musik. Anfangs war ich besorgt, dass die jüngeren Chorsängerinnen und -sänger nicht mithalten könnten, aber ich habe immer wieder festgestellt, dass sie die Herausforderung einfach gemeistert haben.
Die Musik auf dieser Aufnahme zeichnet diese Reise nach und reicht von Owain Parks einfachem, aber schönem „Cradle Lullaby“ bis hin zu Kerensa Briggs 7-stimmigem „Suchet zuerst das Reich Gottes“. Nadezhda Averinas Arrangement von Rheinbergers „Abendlied“ ermöglicht es ihnen, eines der großen Grundnahrungsmittel des Chorrepertoires zu erleben, während James McCarthys „Peaceful was the night“ die Gelegenheit bietet, in musikalische Erzählungen einzutauchen.
Winter Time“ und ‚The Waiting Sky‘ wurden beide von den Chormädchen geschrieben. Es ist bei uns Tradition, dass wir in der letzten Probe eines jeden Schuljahres gemeinsam ein neues Stück komponieren, das wir dann den Eltern vorsingen. Winter Time wurde vor ein paar Jahren geschrieben; immer wenn ein Chorsänger ein Solo sang, war es ein Stück, das er geschrieben hatte, und es war schön, diesen Chorsängern die Chance zu geben, diese Soli für diese EP aufzunehmen. The Waiting Sky wurde im Laufe von zwei Proben im letzten Jahr geschrieben. Sie hatten gerade den Chapel Choir gehört, der Roderick Williams' Vertonung von „O Adonai“ sang, und das hat sie offensichtlich beeindruckt, denn sie griffen viele Merkmale von Rodericks Musik in ihrer eigenen Komposition auf, von der quasi-improvisatorischen imitatorischen Schreibweise bis hin zu dem von den Engeln gesungenen melodischen Fragment. In diesem Fall waren es zwei unserer jüngsten Chorsänger, die sich von dem melodischen Fragment so sehr angezogen fühlten, dass sie es als kleine Soli sangen, die den „leuchtenden Stern“ repräsentierten.
In den letzten Jahren gab es so viele Momente, in denen die Chorsänger und ich uns unterhielten und einer von ihnen sagte: „Kannst du dir vorstellen, dass wir das vor 4 Jahren gemacht haben?! Ich denke, bei dieser EP geht es vor allem darum, dieses Gefühl der Errungenschaft, des Fortschritts und der Freude einzufangen, das sich einstellt, wenn man als Gruppe zusammen Musik macht, zusammen wächst und ständig unsere eigenen Vorstellungen davon durchbricht, was wir erreichen können.“
The Pembroke College Girls' Choir
Anna Lapwood, Klavier, Leitung
Anna Lapwood
is an organist, conductor, and broadcaster, and holds the position of Director of Music at Pembroke College, Cambridge.
While studying at Oxford University, Anna was the first female in Magdalen College’s 560-year history to be awarded the Organ Scholarship. Now performing multiple recitals each season, Anna released her debut solo album in September 2021 on Signum Records. The album, “Images”, features her transcription of Britten’s ‘Four Sea Interludes’ from “Peter Grimes”.
Performances have taken her across Europe on recital tours and in 2019 Anna opened the BAFTA TV awards on the organ of the Royal Festival Hall. Recent concerts include an organ recital from St David's Hall, Cardiff (broadcast on BBC Radio 3); a live audio stream from Leeds Town Hall and a webcast performance of Poulenc’s ‘Organ Concerto’ with the London Chamber Orchestra, conducted by Chloé van Soeterstède from St. John’s, Smith Square (London). In September 2021 she makes her BBC Proms debut at as soloist in Saint-Saëns ‘Organ Symphony’ with the Hallé Orchestra conducted by Sir Mark Elder, repeating the Saint-Saëns later that month with conductor Kazuki Yamada and the City of Birmingham Symphony Orchestra.
Anna made her TV presenting debut in 2020/21 hosting coverage of BBC Young Musician, followed by presenting a televised Prom in September 2021. As a radio broadcaster she is a regular contributor to BBC Radio 3 and Radio 4, and until July 2020 she hosted a live, weekly classical music show on Radio Cambridgeshire. She has also been featured on Classic FM and presented for Scala Radio.
Appointed Director of Music at Pembroke College at Cambridge University in 2016 aged just 21, Anna conducts the Chapel Choir and Girls' Choir. Their debut recording – “All Things are Quite Silent” - was released in 2020 to widespread critical acclaim, praised for their clarity, blend and beauty of sound. Anna’s passion to support girls and women is evident in almost every aspect of her work, especially at Pembroke. In 2018 she established the Pembroke College Girls’ Choir for girls aged 11 to 18 to inspire them to explore the world of choral music. They appeared as guest artists on “To Shiver the Sky” by American composer, Christopher Tin, for Decca US, recording at Abbey Road Studios. Anna also runs the Cambridge Organ Experience for Girls and was appointed a Bye-Fellow of Pembroke College in January 2020.
Increasingly in demand as a guest conductor, she has also directed the BBC Singers as part of the Proms Inspire programme and has led choral workshops around the world. A strong advocate for music education at home and abroad, she specialises in bringing music to children from impoverished backgrounds. As a Trustee of the Muze Trust, a charity committed to making music accessible to children and young adults in Zambia, Anna works in Zambia regularly and leads the Muze-Pembroke Music Exchange Programme. When the Covid-19 Pandemic put a stop to much of Anna's work in this area overseas she focussed her efforts closer to home, founding and conducting the NHS Chorus-19, made up of over 1000 NHS staff from across the UK.
Having spent some years being encouraged to “play like a man” and with a dedication to her art and mission that belied her years, Anna is now humbled to find that she is an inspiration to many young women and proud that they have adopted her hashtag, #playlikeagirl.
This album contains no booklet.