J. S. Bach: Die Kunst der Fuge, BWV 1080 Zhu Xiao-Mei

Cover J. S. Bach: Die Kunst der Fuge, BWV 1080

Album info

Album-Release:
2016

HRA-Release:
23.02.2016

Label: Accentus Records

Genre: Instrumental

Subgenre: Piano

Artist: Zhu Xiao-Mei

Composer: Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Album including Album cover Booklet (PDF)

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  • 1 1. Contrapunctus 1 02:55
  • 2 2. Contrapunctus 2 02:28
  • 3 3. Contrapunctus 3 02:41
  • 4 4. Contrapunctus 4 03:33
  • 5 5. Canon alla decima contrapunto alla terza 04:15
  • 6 6. Contrapunctus 5 02:50
  • 7 7. Canon in hypodiapason (Canon alla ottava) 02:21
  • 8 8. Contrapunctus 6 04:24
  • 9 9. Contrapunctus 7 03:34
  • 10 10. Canon alla duodecima in contrapunto alla quinta 01:55
  • 11 11. Contrapunctus 8 05:35
  • 12 12. Contrapunctus 9 02:46
  • 13 13. Contrapunctus 10 04:03
  • 14 14. Contrapunctus 11 05:30
  • 15 15. Canon (In hypodiatessaron) per augmentationem in contrario motu 04:40
  • 16 16. Contrapunctus 12 rectus 02:59
  • 17 17. Contrapunctus 12 inversus 02:59
  • 18 18. Contrapunctus 13 rectus 02:16
  • 19 19. Contrapunctus 13 inversus 02:25
  • 20 20. Contrapunctus 14 08:31
  • Total Runtime 01:12:40

Info for J. S. Bach: Die Kunst der Fuge, BWV 1080

Johann Sebastian Bach spielt im Leben von Zhu Xiao‐Mei eine Schlüsselrolle – sie zählt heute zu den bedeutendsten Interpreten seiner Werke. In der Welt der Musik nimmt die gefeierte Pianistin auch aufgrund ihrer Biografie einen einzigartigen Platz ein: Ihr Lebensweg führte sie über die Umerziehungslager der chinesischen Kulturrevolution nach Paris, wo – spät, doch umso erfolgreicher – ihre internationale Pianistenkarriere begann. In Leipzig, Bachs letzter Wirkungsstätte und dem Entstehungsort der Kunst der Fuge, spielte Zhu Xiao‐Mei nun das kontrapunktische Meisterwerk, für sie der „absolute Höhepunkt der polyphonen Kunst“, ein: „Die Kunst der Fuge übt auf mich eine absolut faszinierende Wirkung aus. Wie bei einem Magneten kann man sich ihrem Sog einfach nicht entziehen. Diese Musik öffnet die Tore zu einer Welt der Unendlichkeit, in der Zeit nicht mehr existiert. Eine Welt, in der Schönheit und Frieden vorherrschen, weitab von den Belanglosigkeiten des irdischen Lebens.“ (Zhu Xiao‐Mei)

Die Pianistin artikuliert mit einer Lebendigkeit und Prägnanz, die keinen Augenblick daran denken lässt, dass die 'Kunst der Fuge' lange Zeit im Ruf stand, eher Kopfmusik zu sein.

„Fuge, Doppelfuge, Gegenfuge, Kanon, Umkehrung—J.S. Bach hat mit seinen 14 Fugen und 4 Kanons die Barockmusik zu ihrem absoluten Höhepunkt geführt, zu einem Gipfel, der für jeden Pianisten und jeden Cembalisten eine absolute Herausforderung ist. Die chinesische Pianistin Zhu Xiao-Mei hat sich lange Zeit gelassen, bevor sie sich an das Werk wagte, mit dem sie sich eigenen Aussagen zufolge während fünf Jahren intensiv auseinandersetzte. Die Kunst bei der ‘Kunst der Fuge’ besteht ja darin, bei der ebenso klaren wie komplizierten Struktur, die Musik nicht aus den Augen zu verlieren und auch bei einem starken musikalischen Engagement das Gesamtgebilde nicht zu vernachlässigen.

Zhu Xiao-Mei gelingt nicht nur eine nahezu perfekte Verbindung von Form und Klang, sie bringt eine Poesie in dieses formenstrenge Werk, wie wir sie bis dato noch nicht erlebt haben. Trotz aller thematischer und kontrapunktischer Verästelungen ist das Grundmaterial stets klar und deutlich zu erkennen. Die Statik des Gebildes bleibt ungefährdet. In diesem Rahmen bewahrt sich die Pianistin einen größtmöglichen Spielraum, um ihr sensibles, feinfühliges Spiel zu entfalten. Es ist eine Musik, die ganz in sich ruht. « Die Kunst der Fuge eröffnet eine Welt, in der die Zeit nicht mehr existiert“, sagt Zhu Xiao-Mei—eine Welt, in die wir ihr ohne zu zögern folgen.“ (Pizzicato)

Zhu Xiao-Mei, Klavier


ZHU Xiao-Mei
occupies a place all her own in today’s musical world. Deliberately keeping her concerts few and far between, she appears in public only to perform especially demanding works, “mountains of the soul” which she judges essential, in interpretations matured over a long period of gestation, taking music to the most varied audiences in places that appeal to her and where she enjoys playing. But though she is nowadays the guest of the leading concert halls and the most prestigious festivals, though she plays with some of the most renowned orchestras and gives concerts everywhere in Europe, in Asia and in America, her career very nearly never took place at all.

Born in Shanghai, introduced to music by her mother at a very early age, she was already appearing on radio and television by the time she was eight.

At the age of ten she entered the Peking Conservatory, where her brilliant studies were interrupted by the years of the Cultural Revolution. She was sent to a reeducation camp on the border of Inner Mongolia for five years. However, thanks to sympathetic helpers she was eventually able to continue playing the piano.

On returning to Peking, she completed her studies at the Conservatory, and left China as soon as the regime gave its first signs of opening to the outside worlds. In 1980 she emigrated to the United States, then decided to settle in Paris in 1984.

From that time on, the career of ZHU Xiao-Mei, although begun relatively late and without any media coverage, began to take flight, going against all trends and fashions, in an incredible demonstration of the Confucian adage that

“life begins at forty”. She gives concerts all over the world, focusing on a repertoire which she limits to a few composers she cherishes above all others: Scarlatti, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann. At its very centre is Bach and his great cycles: The Well-Tempered Clavier, the Partitas and the Goldberg Variations, the work with which her name is particularly associated and which she has given in recital more than two hundred times, as well as The Art of Fugue.

Her autobiography La Rivière et son secret was published by Editions Robert Laffont (Paris) in October 2007 and was awarded the Grand Prix des Muses in 2008 (English translation at amazoncrossing: The Secret Piano).

ZHU Xiao-Mei is regularly invited to partipate to the jurys of international piano competitions (Clara Haskil, Long-Thibaud, Bach Leipzig,…). She has also teached during many years at the Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris.

Booklet for J. S. Bach: Die Kunst der Fuge, BWV 1080

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