Daughter of a Temple Ganavya

Album info

Album-Release:
2024

HRA-Release:
15.11.2024

Label: LEITER

Genre: World Music

Subgenre: Worldbeat

Artist: Ganavya

Album including Album cover

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Formats & Prices

Format Price In Cart Buy
FLAC 48 $ 13.50
  • 1 A Love Chant (feat. Esperanza Spalding) 00:42
  • 2 Om Supreme (feat. Vijay Iyer & Immanuel Wilkins) 10:15
  • 3 Prema Muditha (feat. Shabaka Hutchings) 04:53
  • 4 Elders Wayne and Carolina 02:16
  • 5 Om Namah Sivaya (feat. Charles Overton & Ganesan Doraiswamy) 05:18
  • 6 Journey in Satchidananda / Ghana Nila 06:37
  • 7 A Love Supreme, Part 1: Ishmael Wadada Leo Smith 01:00
  • 8 A Love Supreme, Part 2: Peter Sellars (feat. Peter Sellars) 07:21
  • 9 A Love Supreme, Part 3: Alice Coltrane 05:49
  • 10 A Love Supreme, Part 4: IONE (feat. IONE) 03:57
  • Total Runtime 48:08

Info for Daughter of a Temple

Vom Wall Street Journal als "eine der faszinierendsten Sängerinnen der modernen Musik" beschrieben, hat die in New York geborene und in Tamil Nadu aufgewachsene Sängerin und Multi-Instrumentalistin GANAVYA Details zu ihrem neuen Album "Daughter of a Temple" veröffentlicht, das am 15. November 2024 erscheinen soll. Das Album folgt auf ihren Auftritt bei SAULTs umjubeltem Live-Debüt 2023 in London, bei dem, laut The Guardian, ihre "Stimme eine zarte emotionale Kraft hatte, die selbst Stoiker zu weinenden Wracks machen konnte."Für "Daughter of a Temple" lud ganavya über 30 Künstler*innen verschiedener Disziplinen zu einer rituellen Zusammenkunft nach Houston ein. Dementsprechend sind auf dem entstandenen Album zahlreiche Mitwirkende zu hören, darunter renommierte Musiker*innen wie esperanza spalding, Vijay Iyer, Shabaka Hutchings, Immanuel Wilkins und Peter Sellars. Die Ergebnisse, eine innovative und zutiefst bewegende Mischung aus spirituellem Jazz und südasiatischer geistlicher Musik, wurden zunächst von Ryan Renteria aufgenommen und dann 2024 von Nils Frahm im LEITER Studio in Berlin weiter bearbeitet und abgemischt.ganavya ist die Autorin und Sängerin des ersten tamilischen Textes, der mit einem Latin Grammy ausgezeichnet wurde, sie war Sängerin in Vijay Iyers Ritual Quartet und Solosängerin auf dem von Quincy Jones produzierten "Tocororo", das Platz 1 der Jazz-Charts erreichte. Ihr letztes Album, "like the sky I"ve been too quiet", hat sie mit Shabaka Hutchings aufgenommen und versammelt Gäste wie Floating Points, Tom Herbert, Carlos Niño und Leafcutter John.

„Meine ersten Erinnerungen in Indien stammen aus einem tamilischen Dorf namens Cenkottai, wo wir an den Wasserfällen lebten. Jedes Haus hatte einen so genannten Tinnai, wo sich jeder setzen und Zeit miteinander verbringen konnte. Oft haben wir gesungen. Obwohl ich keine praktizierende Muslimin bin, gibt es etwas, das ich an ihrer Philosophie sehr schätze: Es gibt das Göttliche, und es gibt stattdessen eine Beschäftigung mit dem Bild des Göttlichen; ebenso gibt es Liebe, Musik, Improvisation, Begegnung – und dann gibt es die Beschäftigung mit dem Bild des Scheins, etwas von diesen Dingen zu sein. The Prequel ist ein Tinnai. Es ist keine Beschäftigung mit dem Anschein, das Abbild von etwas zu sein. Es ist, so hoffe und vertraue ich, einfach das Etwas selbst.” (Ganavya Doraiswamy)

Ganavya Doraiswamy & Friends




Ganavya
Tamil Nadu-raised and New York-born critically acclaimed vocalist Ganavya lives, learns, and loves fluidly from the nexus of many frameworks and understandings. Hers is a deeply profound and rooted voice. A multidisciplinary creator, she is a soundsmith and wordsmith. Trained as an improviser, scholar, dancer, and multi-instrumentalist, she maintains an inner library of “spi/ritual” blueprints offered to her by an intergenerational constellation of collaborators, continuously anchoring her practice in pasts, presents and, futures. Much of her childhood was on the pilgrimage trail, learning the storytelling art form of harikathā and singing poetry that critiques hierarchal social structures. She is a co-founder of the non-hierarchical We Have Voice Collective.

Hers is a life of nonlinearity, and singularity. Despite not not being schooled traditionally as a child, she carries degrees in theatre (Broward Community College) and psychology (F.I.U.), with graduate degrees in Contemporary Performance (Berklee College of Music), ethnomusicology (UCLA), and Creative Practice and Critical Inquiry (Harvard). Both as an educator and student, she “wishes to study and bring liberative techniques into this world… study certain dyads: what empowers, who is disempowered; what heals, who is ailing— and wishes to wed the two.”

Recent works include: a film made during the pandamic titled this body is so impermanent... (2021) directed by her close collaborator Polar Music Awardee Peter Sellars, featuring Ganavya (composition, solo voice), legendary calligrapher Wang Dongling, and acclaimed dancer Michael Schumacher (choreography, dance). The piece was created over a 6-month intensive collaborative period, where Ganavya worked from the rural mountains of Oregon, Michael from Amsterdam, Peter from LA, and Wang Dongling from China. Additional works include: 64-hour piece titled Atlas Unlimited: Acts VII - X (2019) where she continuously generated material from the narrative of Zakaria Almoutlak, a Syrian with refugee status; Daughter of a Temple (2019) a 56’51” composed piece for two loudspeakers that drew from Alice Coltrane-Turiyasangitananda’s Monument Eternal, as premiered in the 13th Havana Biennial for Carrie Mae Weems’s The Spirit That Resides; Vimalakirti Nirdesa Sutra Chapter 7: The Goddess (2019) directed by Peter Sellars, featuring Ganavya (composition, solo voice) and Michael Schumacher (choreography, dance). Her written work includes a collection of 101 short essays titled ether, will appear in the forthcoming issue of Arcana: Musicians on Music, edited by John Zorn.

Selected forthcoming works include words for Wayne Shorter and Esperanza Spalding's forthcoming opera Iphigenia; leading How To Cure A Ghost: The Album, songs made from Fariha Roisin’s poetry; Sister Idea, an album made on WhatsApp with bassist and composer Munir Hossn, and Let’s Go Out and Play, commissioned by the Jerome Foundation for Roulette Intermedium.



This album contains no booklet.

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