Silence Stefania Cafaro
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
12.05.2023
Label: Odradek Records
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: Stefania Cafaro
Composer: Franz Schubert (1797-1828)
Album including Album cover Booklet (PDF)
- Franz Schubert (1797 - 1828): Piano Sonata in A Minor, Op. 42, D. 845:
- 1 Schubert: Piano Sonata in A Minor, Op. 42, D. 845: I. Moderato 12:33
- 2 Schubert: Piano Sonata in A Minor, Op. 42, D. 845: II. Andante, poco mosso 12:30
- 3 Schubert: Piano Sonata in A Minor, Op. 42, D. 845: III. Scherzo. Allegro vivace – Trio. Un poco più lento 07:32
- 4 Schubert: Piano Sonata in A Minor, Op. 42, D. 845: IV. Rondo. Allegro vivace 05:26
- Piano Sonata in A Major, D. 959:
- 5 Schubert: Piano Sonata in A Major, D. 959: I. Allegro 15:26
- 6 Schubert: Piano Sonata in A Major, D. 959: II. Andantino 08:26
- 7 Schubert: Piano Sonata in A Major, D. 959: III. Scherzo. Allegro vivace – Trio. Un poco più lento 05:41
- 8 Schubert: Piano Sonata in A Major, D. 959: IV. Rondo. Allegretto 12:07
Info for Silence
Die italienische Pianistin Stefania Cafaro, eine Schülerin von Michele Campanella, entführt uns mit der Klaviersonate in a-Moll, D845 (1825), und der Klaviersonate in A-Dur, D959 (1828), in die intime Welt von Schuberts Klaviermusik.
Stefania Cafaro hat eine besondere Affinität zu Schuberts Musik, die ihr besonders am Herzen liegt. Indem sie dieses Album Silence nennt, lenkt sie unsere Aufmerksamkeit auf das Gefühl der stillen Einsamkeit, das diesen Werken innewohnt, auf die Bedeutung der Pausen in der Musik und auf den kontemplativen, seelenvollen Charakter eines Großteils von Schuberts Klaviermusik. Nach seiner eigenen Aufführung des langsamen Satzes der a-Moll-Sonate schrieb Schubert, dass "unter meinen Händen die Tasten zu singenden Stimmen wurden...", und Cafaro spiegelt diese Beschreibung mit ihrem exquisiten lyrischen Spiel wider.
Diese singende Klangfülle durchdringt auch die Sonate D959, die aus dem letzten Lebensabschnitt Schuberts stammt. Es handelt sich um ein Werk von unendlicher Tiefe, wie Robert Schumann schrieb: "... als ob es kein Ende geben könnte, noch irgendeine Verlegenheit über das, was als nächstes kommen sollte, da die Musik singend von Seite zu Seite dahinplätschert". Doch neben diesen stimmlichen Qualitäten gibt es Texturen von symphonischer Größe und Beethoven'scher Dramatik, vor allem im außergewöhnlichen Andantino, in dem Schubert ein existenzielles Selbstgespräch entfesselt, das Hamlet würdig ist: introspektive Grübeleien werden mit zornigen Ausbrüchen konfrontiert, die so eindringlich sind, dass wir sie nie ganz vergessen, selbst nicht im hellen und trotzigen Schlusssatz.
Mit der Zusammenstellung dieser beiden großen Schubert-Sonaten bietet Stefania Cafaro eine frische und tief empfundene Interpretation einer der anspruchsvollsten und gefühlvollsten Musik des Repertoires.
Stefania Cafaro, Klavier
Stefania Cafaro
Born in Catania in 1972, Stefania Cafaro studied music at the "V. Bellini" Institute of her native city under the guidance of Agatella Catania. She took her diploma at the age of seventeen with the highest marks possible, honours, and a special mention of merit. In 1992 she was awarded the diploma of honour by the Accademia Chigiana of Siena. At the age of only sixteen she was awarded a prize at the "A. Casagrande" international competition of Terni. Since that time she has won numerous other national and international prizes.
Both as a soloist and as a member of the orchestra, she has played with important concert groups both in Italy and abroad such as the Associazione Scarlatti of Naples, Amici della Musica ed EAOSS of Palermo, the Istituzione Sinfonica Abruzzese, and the Concerti del Mattino of Bolzano. In 1994 she made two important debuts - at the prestigious Sale Verdi of the Conservatorio of Milan for the Societe dei Concerti and at the Auditorium of the RAI in Rome where she performed the second "Concerto for Pianoforte and Orchestra" by Chopin.
As second piano she took part in the presentation of the Portrait"Petit Messe Solemnelle" by Rossini conducted by Maestro Campanella which was put on first at the "Maggio Musicale Fiorentino" ("Musical May of Florence") and then in Pesaro, Modena, St. Petersburg, Rome (at the Accademia di S. Cecilia) and Naples (Teatro Bellini). With Maestro Campanella, with whom she is presently furthering her studies, and with the "Wiener Kammer Chore", she has performed the "Liebeslieder" and the "Neue Liebelider" by Brahms for the "Settimana Musicale Senese" ("Siena Musical Week") and the "Estate Musicale Sorrentina" ("Sorrento Musical Summer"). In May 1988 she took part in the "Settimana Internazionale di Musica da Camera di Napoli" ("International Week of Chamber Music in Naples"), playing with Pay, Meunier, Ancilloti, Nordio, Dindo and Ghedin.
Stafania Cafaro has made a large number of recordings for RAI (for television and radio) both as a soloist and as a member of an ensemble. At the present time she is working with Maestro Campanella on the preparation of a season dedicated to Brahms's "Variations". On compact disk she has recorded the music of Carl Maria von Weber ("Piano Works", 1995) and Carl Czerny ("50 Studi op. 740", 1996).
Booklet for Silence