Spätlese / Late Harvest Andreas Eggertsberger
Album info
Album-Release:
2023
HRA-Release:
16.01.2024
Label: Gramola Records
Genre: Classical
Subgenre: Instrumental
Artist: Andreas Eggertsberger
Composer: Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), Johannes Brahms (1833-1897), Frédéric Chopin (1810-1849)
Album including Album cover
- Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791): Fantasy in C minor, K. 475:
- 1 Mozart: Fantasy in C minor, K. 475 11:12
- Piano Sonata No. 14 in C minor, K. 457:
- 2 Mozart: Piano Sonata No. 14 in C minor, K. 457 - I - Allegro molto 08:19
- 3 Mozart: Piano Sonata No. 14 in C minor, K. 457 - II - Adagio 07:47
- 4 Mozart: Piano Sonata No. 14 in C minor, K. 457 - III - Allegro assai 04:36
- Johannes Brahms (1833 - 1897): Three Intermezzi for piano, Op. 117:
- 5 Brahms: Three Intermezzi for piano, Op. 117 - I - Andante moderato 04:40
- 6 Brahms: Three Intermezzi for piano, Op. 117 - II - Andante non troppo e con molta espressione 03:55
- 7 Brahms: Three Intermezzi for piano, Op. 117 - III - Andante con moto 04:59
- Frédéric Chopin (1810 - 1849): Piano Sonata in B minor, Op. 58:
- 8 Chopin: Piano Sonata in B minor, Op. 58 - I - Allegro maestoso 12:38
- 9 Chopin: Piano Sonata in B minor, Op. 58 - II - Scherzo. Molto vivace 02:40
- 10 Chopin: Piano Sonata in B minor, Op. 58 - III - Largo 08:02
- 11 Chopin: Piano Sonata in B minor, Op. 58 - IV - Finale. Presto non tanto 05:30
Info for Spätlese / Late Harvest
Der Pianist Andreas Eggertsberger, der in Österreich und den USA u.a. bei Karl Heinz Kammerling und Oleg Maisenberg studiert hat, beschäftigt sich auf seinem neuen Album "Spatlese" mit den Spätwerken dreier Komponisten: Wolfgang Amadeus Mozart, Johannes Brahms und Frederic Chopin. Ob ein Werk als Spätwerk gilt, hat weniger mit dem Alter des Komponisten zu tun, sondern vielmehr damit, wo die Bruchstellen und Weiterentwicklungen im Schaffen eines Komponisten liegen. Einige der drei ausgewählten Meister waren noch jung, als sie in ihre späte Phase eintraten: Mozart war Ende zwanzig, als er seine Fantasie KV 475 und seine Sonate in c-Moll KV 457 komponierte, Chopin war vierunddreißig, als er seine dritte und letzte Sonate in h-Moll komponierte, und Brahms war neunundfünfzig, als er seine Drei Intermezzi op. 117. So manche Zukunft wird vorweggenommen. Mozart zum Beispiel schlägt mit seiner Fantasie und Sonate in c-Moll eine Brücke zu Beethoven. Chopin hingegen wirft mit seinen immer kühneren Harmonien einen Blick auf die Spätromantik und darüber hinaus, und Brahms nimmt musikalische Entwicklungen vorweg, die erst im 20. Jahrhundert einflussreich werden sollten.
Andreas Eggertsberger, Klavier
Andreas Eggertsberger
was born in Linz where he studied piano with Gottfried Hemetsberger at the Bruckner Conservatory (now Bruckner University). He graduated at the age of 15 with distinction and proceeded with his studies in Salzburg and Vienna with K. H. Kämmerling and O. Maisenberg. Later he has also studied with Thomas Hecht, a former student of Leon Fleisher, at the Yong Siew Toh Conservatory in Singapore. In 2013 he finished his doctorate at University of Michigan as a student of the renowned pianist Arthur Greene. He visited Master classes with Paul Badura Skoda, L. Hoffmann, J. O’Conor, A. Nassedkin, D. Leljak, J. Rouvier, I. Kaltchev and M. Masaki.
He has won several prices on a national and international level: “Jugend musiziert”, “Ettlingen”, “Yamaha Scholarship” in Vienna and the “Gradus ad Parnassum” Competition and Louisiana International Piano Competition (Semifinalist). He appeared in the Brucknerhaus at the age of 13 and played his first piano concerto with the Bruckner orchestra in the same year. He also won the Taras Gabora prize of the Casalmaggiore International Festival 2012 for his interpretation of Beethoven’s Sonata Op.106.
Eggertsberger has appeared in concerts in Europe and Asia. He has played in the Wiener Konzerthaus, the Queen Victoria Hall, Esplanade Singapore, Beethovenhaus Bonn and others. He has made projects together with the Austrian pianist Jörg Demus and Nella Hunkins, the solo cellist of the Singapore Symphony Orchestra. He is invited regularly by the EPTA (European Piano Teachers Association) to international conferences. He made recordings for radio, TV and CD in Austria and abroad.
This album contains no booklet.