Cover Paweł Mykietyn: Orchestral Works

Album info

Album-Release:
2016

HRA-Release:
07.01.2022

Label: CD Accord

Genre: Classical

Subgenre: Concertos

Artist: Marcin Zdunik, NFM Wroclaw Philharmonic, Benjamin Shwartz & Bassem Akiki

Composer: Paweł Mykietyn (b.1971)

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  • Paweł Mykietyn (b. 1971):
  • 1 Mykietyn: Concerto No. 2 for Violoncello & Symphony Orchestra 32:13
  • 2 Mykietyn: Hommage à Oskar Dawicki 32:09
  • Total Runtime 01:04:22

Info for Paweł Mykietyn: Orchestral Works

In diesem Werk", so Paweł Mykietyn über das Konzert Nr. 2, "habe ich versucht, meine Forschungen zum Thema Zeit in der Musik zusammenzufassen. Natürlich habe ich auch versucht, es kommunikativ zu gestalten. Ich wollte eine starke menschliche Emotion in diese strenge mathematische Struktur einfließen lassen. Nach der Reaktion des Warschauer Publikums zu urteilen, das am 29. März 2019 im Witold Lutosławski Concert Studio versammelt war, hat der Komponist sein Ziel voll und ganz erreicht. Oder vielleicht sogar mit einem Überschuss, denn der anwesende Schauspieler und Regisseur Maciej Stuhr "sah", während er Marcin Zdunik und dem Sinfonia Varsovia Orchestra unter der Leitung des polnisch-libanesischen Dirigenten Bassem Akiki zuhörte, eine Stummfilm-Etüde (später schlicht: Cellokonzert Nr. 2). Stuhr übertrug seine Vision präzise und hielt sich in jeder Sekunde an den Warschauer Konzertmitschnitt und schuf eine völlig neue künstlerische Form, eine Art "Film im Geiste der Musik".

Angesichts der Gelegenheit, die Studioaufnahme des Cellokonzerts Nr. 2 - mit Marcin Zdunik und der NFM-Philharmonie Wrocław unter der Leitung von Bassem Akiki - mehrfach zu hören, lohnt sich die Beantwortung folgender wichtiger Frage: Ist dieses absolut fesselnde Werk von Paweł Mykietyn ein mit dem Cellokonzert von Witold Lutosławski vergleichbares Meisterwerk? (...)

Die Hommage ist nach dem Flötenkonzert aus dem Jahr 2013 das zweite großformatige Werk von Mykietyn, in dem er - dank präziser mathematischer Berechnungen - die dramaturgischen Möglichkeiten auslotet, durch Musik die Illusion einer Zeitdehnung oder -verkürzung zu erzeugen. Das Orchester ist in diesem Werk relativ sparsam besetzt: Bis auf eine einzige Oboe beschränken sich die Blasinstrumente (Flöten, Klarinetten, Hörner, Trompeten und Posaunen) auf eine doppelte, klassische Besetzung. Darüber hinaus verwendet der Komponist abwechselnd Celesta oder Klavier, eine Schlagzeuggruppe und 28 Streicher, die oft als Soloinstrumente behandelt werden. Die Komposition besteht aus drei Sätzen, die attacca gespielt werden.

Marcin Zdunik, Cello
NFM Wroclaw Philharmonic Orchestra
Bassem Akiki, Dirigent
Benjamin Shwartz, Dirigent




Marcin Zdunik
has been invited to perform at prestigious festivals – The BBC Proms Festival in London, Progetto Martha Argerich in Lugano and Chopin and his Europe in Warsaw. Giving solo concerts in many European countries, the USA and Korea Marcin Zdunik has co-operated with many renowned ensembles, e.g. the Sinfonia Varsovia Orchestra, Warsaw Philharmonic Symphony Orchestra, Prague Chamber Orchestra, the European Union Chamber Orchestra, the City of London Sinfonia, Bournemouth Symphony Orchestra and distinguished conductors, such as Andrey Boreyko, Antoni Wit and Tadeusz Strugała.

He regularly shares the stage with reputable musicians – Nelson Goerner, Gerard Causse, Krzysztof Jabłoński, Krzysztof Jakowicz, Jose Gallardo and Modigliani Quartet. He performed with Gidon Kremer, Yuri Bashmet and Tatjana Grindenko at the festival Chamber Music Connects the World in Kronberg. He has performed as a soloist at many renowned concert halls, e.g. the National Philharmonic Concert Hall in Warsaw, the Rudolfinum in Prague, Carnegie Hall in New York, Cadogan Hall in London, Tchaikovsky Conservatory in Moscow, the Hermitage Theatre in St. Petersburg, Konzerthaus Dortmund and the Slovak Philharmonic in Bratislava.

In 2007 Marcin Zdunik won the first prize at the VI Lutoslawski International Cello Competition in Warsaw (Poland). He was also awarded the Grand Prix for an outstanding performance of Lutoslawski’s Cello Concerto and received nine other prizes. In 2008 he represented the Polish Radio in Bratislava (Slovakia) at the International Forum of Young Performers (IFYP) organized by the European Broadcasting Union where he won the 2008 New Talent title.

In 2010 he got Polish TV Culture Award, Gwarancje Kultury and Fryderyk Music Award 2010 for the album: Haydn, Denisov „Cello Concertos”. More recently he recorded complete Robert Schumann’s works for cello and piano (2014, with Aleksandra Świgut), Mieczyslaw Weinberg’s “Fantasia for cello and orchestra” (2015, with Sinfonia Varsovia Orchestra and Andres Mustonen) and a duo album „Bach Stories” including works by Johann Sebastian Bach and improvisations related to them (with Aleksander Dębicz, Warner Classics 2017).

Zdunik studied with reputable musicians – Julius Berger (Augsburg University) and Andrzej Bauer (F. Chopin Music Academy in Warsaw). He also graduated from the University of Warsaw earning the master’s degree in musicology.

He currently teaches at the Music Academy in Gdańsk (Poland) and at the Fryderyk Chopin Music University in Warsaw (Poland). He holds a habilitated doctor degree in music since 2017.



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